Razem przeciwko koronawirusowi

Wrocławskie spółdzielnie mieszkaniowe łączą siły i podejmują wspólne działania na czas pandemii. Bezpieczeństwo mieszkańców, pomoc sąsiedzka i wsparcie Seniorów to filary tej akcji.

     Wrocławskie spółdzielnie mieszkaniowe między innymi: Cichy Kącik, MSM Energetyk, Metalowiec, Piast, Polanka, Szóstka, Śródmieście-Prasa, Wojewodzianka oraz Wrocław-Południe, wdrażają wspólny plan, którego celem jest zadbanie o bezpieczeństwo mieszkańców w czasie epidemii koronawirusa. – Kiedy tylko pojawiły się pierwsze doniesienia o przypadkach COVID-19 w naszym kraju, spotkaliśmy się z przedstawicielami kilku spółdzielni z Wrocławia, żeby ustalić strategię działania – mówi Mirosław Lach, inicjator wspólnego działania i społecznik. – Dzięki temu, że przewidywaliśmy i zaczęliśmy działać szybko, udało nam się m.in. zdobyć zapas środków dezynfekujących, zanim jeszcze zabrakło ich w punktach sprzedaży. Od początku trwania stanu zagrożenia epidemiologicznego, wprowadziliśmy zabiegi dezynfekcyjne części wspólnych w budynkach wielorodzinnych  – dodaje.

Dezynfekcja dwa razy na dobę

     Zagwarantowanie środków ochrony, odpowiednia logistyka i dezynfekowanie najczęściej dotykanych powierzchni na klatkach schodowych to obecnie najważniejsze wyzwanie dla spółdzielni, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom. Ich przedstawiciele szybko wymienili się wiedzą i kontaktami, pozwalającymi na zrealizowanie większych zamówień. – Postawiliśmy też na zakupy zbiorcze i dzielimy się między spółdzielniami środkami do dezynfekcji – mówi Szymon Brzozowski wiceprezes SM Wrocław-Południe i szef zespołu koordynującego w spółdzielni. – Ta synergia działań sprawia, że jesteśmy w stanie objąć ochroną dużo więcej budynków w mieście.  Działamy perspektywicznie i już organizujemy kolejne zapasy. Wszyscy wiemy, że te środki to teraz towar na wagę złota. Dzięki wymianie informacji między spółdzielniami mieszkańcy nie muszą się obawiać, że tych preparatów  zabraknie  – dodaje.

    
Spółdzielnie wspólnie ustaliły, że wszystkie newralgiczne powierzchnie budynków będą dezynfekowane przez pracowników przynajmniej dwukrotnie w ciągu dnia. Są to te części klatek schodowych, w których mieszkańcy mogą być narażeni na kontakt z koronawirusem: przyciski domofonów, uchwyty i klamki drzwi, kasety i przyciski wind, pochwyty i poręcze. Służby porządkowe spółdzielni zostały postawione w stan pełnej gotowości. – Ze względów bezpieczeństwa ograniczyliśmy dostęp dla interesantów, ale zdecydowana większość pracowników jest do dyspozycji mieszkańców – zapewnia Szymon Brzozowski. – O ich bezpieczeństwo również zadbaliśmy: zapewniliśmy płyny do dezynfekcji rąk, rękawiczki i kombinezony ochronne oraz odpowiednie instrukcje higieniczne. Dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i własnego, pracownicy są zobowiązani do dezynfekcji rąk przed i po każdej wizycie w mieszkaniach, jeżeli zachodzi taka konieczność. Jednocześnie apelujemy, aby w tym szczególnym czasie wzywać naszych konserwatorów tylko do naprawdę pilnych przypadków. Jeśli jakaś sprawa nie wymaga natychmiastowej interwencji – poczekajmy z nią – apeluje.

Sprawę ze spółdzielnią załatwisz zdalnie

Sprawy formalne i administracyjne można obecnie załatwiać z pracownikami spółdzielni zdalnie: telefonicznie i przez Internet. W MSM Energetyk oraz SM Wrocław-Południe komunikacja z mieszkańcami odbywa się również za pośrednictwem uruchomionej już wcześniej mobilnej platformy iMieszkaniec.pl. Korzystając z niej, mieszkańcy mogą zgłosić zdalnie wszystkie sprawy od naprawy do wyjaśnienia spraw finansowych. Otrzymują też od spółdzielni istotne komunikaty dotyczące obecnej sytuacji.
     Spółdzielnie porozumiały się również w kwestii pakietu informacji przekazywanych mieszkańcom. Na wszystkich klatkach schodowych pojawiły się plakaty z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa sanitarnego i zasadami postępowania na czas epidemii. Przede wszystkim apelują o ograniczenie do niezbędnego minimum aktywności i pozostanie w domu.
     – Jako środowisko spółdzielców mieliśmy okazję przekazać nasz plan podczas spotkania z Premierem 12 marca – mówi Mirosław Lach. –  Sformułowaliśmy też nasze oczekiwania, między innymi w zakresie wsparcia dla Seniorów. My promujemy głównie wsparcie rodzinne i sąsiedzkie, ale nie wykluczamy, że w miarę rozwoju sytuacji przyda się również koordynacja instytucjonalna – dodaje.