Listopad miesiącem wyborów do spółdzielczych Rad Osiedli

W listopadzie 2023 r. kończy się kadencja obecnych Rad Osiedli. W czasie zebrań mieszkańcy wybiorą radnych osiedlowych na kolejne trzy lata.

Co udało się zrobić Radom Osiedli w czasie kadencji 2018-2023?

Rada Osiedla 1 „Anna”


  • Współpraca przy rewitalizacji nieruchomości przy ul. Stysia 31-45, Skwierzyńska 4-16 (udział w tworzeniu zakresu projektu, proces przetargowy, prace odbiorowe), w ramach której udało się m.in. uruchomić pierwszą w Polsce hybrydową ciepłownię OZE (pompy ciepła, fotowoltaika i magazyny energii). Inwestycja przyniesie oszczędności mieszkańcom i korzyści ekologiczne, a zrealizowano ją przy finansowym wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 
  • Współpraca przy rewitalizacji wnętrz blokowych przy ul. Zielińskiego 22-36, 40-54, 58-72 i Skwierzyńskiej 17-19 oraz w projektach i koncepcjach kolejnych planowanych remontów infrastruktury zewnętrznej, jak: ostatnie etapy prac przy ul. Zielińskiego 22-36 i 58-72, Stysia 55-69, Zaporoska 24-26.
  • Przeprowadzenie, wspólnie z pracownikiem Administracji odpowiedzialnym za windykację, 15 spotkań windykacyjnych, na które zostało zaproszonych łącznie 269 osób z zadłużeniem na łączną kwotę : 616.073,23 zł, z czego zostało spłacone 246.532,48zł.
  • Wkład w negocjowanie wysokości stawek czynszu najmu lub dzierżawy, pozwalający na przyszłe zwiększenie przychodów z nieruchomości. W wyniku negocjacji odbywających się z udziałem członków Rady Osiedla, przychody z mienia Spółdzielni i nieruchomości wspólnych zwiększą się z 48 504,36 zł w 2017 roku do 127 332,24 zł przewidzianych na 2024 rok (w przypadku nieruchomości, których stawki były negocjowane w mijającej kadencji 2018-2023: przy ul. Zielińskiego 22, ul. Gwiaździstej 55, ul. Zaporoskiej 26, ul.  Stysia 20A,  ul.  Skwierzyńskiej 22-24, ul. Stysia 26, ul. Zaporoskiej 24, ul. Zielińskiego 78 ).  
  • Poszerzenie oferty zajęć kulturalnych dla mieszkańców osiedla. Nawiązanie współpracy z Fundacją „Nam zależy”, organizującej warsztaty i zajęcia w Klubie Kultury „Anna”. 
  • Współpraca z Osiedlami – jednostkami pomocniczymi Miasta Wrocławia (miejskimi radami osiedla) w ramach podpisanego porozumienia. Np. przygotowanie wspólnie z Radą Osiedla Powstańców Śląskich dokumentacji fotograficznej oraz mapek z zaznaczonymi chodnikami gminnymi, wymagającymi remontu, usytuowanymi na ternie Osiedla  w celu ustalenia wspólnie z miastem harmonogramu ich napraw.

Rada Osiedla 2 „Dorota-Barbara”

  • Współpraca przy remoncie balkonów w galeriowcu przy ul. Powstańców Śląskich 46-58d, wynikającym z nakazu Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego i poszerzonego, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, o zabudowę naświetli. Dzięki korzystnym rozstrzygnięciom przetargowym, wartość remontu nie przekroczyła założonego pierwotnie budżetu, mimo inflacji, wzrostu kosztów materiałów budowalnych i problemów z pierwszym wykonawcą. 
  • Współpraca przy remoncie boiska we wnętrzu blokowym Studzienna –Komandorska. W miejsce dawnej nawierzchni powstała nowa poliuretanowa, z liniami boiska do gry w piłkę nożną oraz polem do gry w koszykówkę. Dodatkowo wyremontowano chodniki, postawiono nowe ławki, wymieniono odwodnienie liniowe nawierzchni i dokonano renowacji skarp trawnikowych.
  • Przeprowadzenie, wspólnie z pracownikiem Administracji odpowiedzialnym za windykację, 9 spotkań windykacyjnych, na które zostało zaproszonych łącznie 212 osób z zadłużeniem na łączną kwotę: 551 200,00 zł, z czego po spotkaniach zostało spłacone: 179 872,00 zł.
  • Udział w przetargach, dotyczących wynajmu lokali użytkowych. W okresie26.11.2018 do 31.10.2023: odbyło się 67 przetargów na wynajem lokali użytkowych oraz 18 spotkań dotyczących dzierżawy terenu i miejsc pod reklamy. Z tego tytułu przychody (czynsz) ogółem netto wynoszą: 832 081,40 zł. Współpraca przy podpisaniu umów na wynajem części powierzchni gruntu pod paczkomaty i nośniki reklamowe, pozwalające zwiększyć przychody z nieruchomości:
  1. Paczkomat Allegro –  Wielka 20-26
  2. Paczkomat Allegro – Powstańców Śląskich 46
  3. Paczkomat DPD – Komandorska 37-51
  4. nośniki reklamowe – Clear Channel
  5. Komandorska 42-64
  6. Powstańców Śląskich 46-58
  7. Pabianicka 4-14
  • Udział w organizacji akcji „Obiady dla Seniorów” w czasie pandemii COVID-19, przy współpracy z trzema lokalami gastronomicznymi z terenu Osiedla.
  • Współpraca z Osiedlami – jednostkami pomocniczymi Miasta Wrocławia (miejskimi radami osiedla) w ramach podpisanego porozumienia. Np. zorganizowanie wraz miejską Radą Osiedla Powstańców Śląskich dwóch spotkań przy choince na ul. Studziennej oraz we wnętrzu podwórzowym Powstańców Śląskich – Radosna – Zaolziańska.

Rada Osiedla 3 „Huby”

  • Współpraca przy poprawie bezpieczeństwa mieszkańców we wnętrzu podwórkowym przy ul. Wieczystej 79-87 i 99-103, dzięki kompleksowej przycince zieleni, montażu dodatkowych źródeł oświetlenia na szczytach budynków przy ul. Wieczystej 89-97 oraz Wieczystej 99-103 oraz instalacji kamery. Dzięki podjętym działaniom i stałej współpracy z Policją, znacznie spadła liczba incydentów zakłócania spokoju mieszkańców przez osoby nadużywające alkoholu (stan ten obrazuje radykalny spadek zgłoszeń dotyczących tego obszaru na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa).    
  • Współpraca przy wykonaniu 55 remontów klatek schodowych oraz wymianie 22 dźwigów osobowych w budynkach. 
  • Przeprowadzenie, wspólnie z pracownikiem Administracji odpowiedzialnym za windykację,  8 spotkań windykacyjnych, na które zostało zaproszonych łącznie 141 osób z zadłużeniem na łączną kwotę: 321.225,00 zł z czego po spotkaniach zostało spłacone: 91.072,00 zł.
  • Wkład w negocjowanie wysokości stawek czynszu najmu lub dzierżawy. W wyniku negocjacji prowadzonych z udziałem Rady Osiedla, udało się znacznie zwiększyć przychody z lokali użytkowych, które za kadencji poprzedniej Rady nie przynosiły znaczących korzyści dla mieszkańców (pozostawały niewynajęte lub były wynajmowane na niekorzystnych warunkach).    W wyniku negocjacji odbywających się z udziałem członków Rady Osiedla, uda się prawie pięciokrotnie zwiększyć przychody z tego tytułu: od 32 684,99 zł w 2017 r. do ok 187 000 zł przewidzianych na styczeń 2024 r.  Wzrost ten dotyczył nieruchomości, których stawki były negocjowane w mijającej kadencji 2018-2023 (znajdujących się przy ul. Tomaszowskiej 2, Ślicznej 28, Ślicznej 66, Gajowej 44, Borowskiej 102-104, Widnej 17,  Hubskiej 119, Wieczystej  79-89,  Gajowej 44, Borowskiej 98-102,  Wieczystej 115-123, Ślicznej 54-66, Borowskiej 92-96, Kamiennej/Łódzkiej, Tomaszowskiej/Wesołej, Gajowej 44). 
  • Współpraca przy podpisaniu umów na wynajem części powierzchni gruntu pod paczkomaty i nośniki reklamowe, pozwalające zwiększyć przychody z nieruchomości:

1 automat paczkowy – Allegro
5 paczkomatów – Inpost
3 automaty paczkowe – DPD
3 nośniki reklamowe – Clear Channel
Uzyskane w ten sposób przychody zostają na Osiedlu i docelowo zmniejszą opłaty mieszkańców.    

  • Poszerzenie oferty zajęć kulturalnych dla mieszkańców osiedla. Nawiązanie współpracy z Fundacją „Myślę, Czuję, Jestem”, organizującą warsztaty i zajęcia w Klubie Kultury Widna 17. Organizacja dużego festynu osiedlowego dla mieszkańców w 2022 r.    
  • Współpraca z Osiedlami – jednostkami pomocniczymi Miasta Wrocławia (miejskimi radami osiedla) w ramach podpisanego porozumienia. M.in. organizacja razem z miejską Radą Osiedla Huby festynu osiedlowego przy Hubosferze we wrześniu 2023 r.

Rada Osiedla 4 „Gaj”



  • Współpraca przy wprowadzeniu przy ul. Krynickiej 22-52 nowatorskiego rodzaju pokrycia dachowego –   membrany poliuretanowej Neoproof PU W-40 (białe dachy).  To nie tylko większy komfort dla mieszkańców poddasza (dach osiąga temperaturę o około 20 stopni niższą), ale też ograniczenie efektu cieplarnianego. „Zimny dach” jest bardziej trwały, bo nie jest narażony na naprężenia związane z przegrzewaniem. Zastosowanie membrany obniża koszty remontu.
  • Współpraca przy remoncie 7 klatek schodowych, wymianie 35 dźwigów osobowych, budowie trzech miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych przy ul. Krynickiej oraz odnowieniu czterech miejsc postojowych przy ul. Orzechowej.
  • Przeprowadzenie, wspólnie z pracownikiem Administracji odpowiedzialnym za administrację, 7 spotkań windykacyjnych, na które zostało zaproszonych łącznie 167 osób z zadłużeniem na łączną kwotę: 349 519,65 zł, z czego po spotkaniach zostało spłacone: 121 444,93 zł.
  • Wkład w negocjowanie wysokości stawek czynszu najmu lub dzierżawy.
  • Na Osiedlu odnotowano stały wzrost pożytków z nieruchomości wspólnych:

Rok 2019                24.077,65zł
Rok 2020                38.190,78 zł
Rok 2021                 53.218,44 zł
Rok 2022                75.673,14 zł

W/w kwoty to wynik netto z pożytków z nieruchomości wspólnej ze wszystkich nieruchomości mieszkalnych. Planowane przychody roku  2023 110.956,42 zł (udało się wynegocjować nowe paczkomaty i nośniki reklam). Planowane przychody 2024 roku to 139.836,12 zł

  • Start akcji „Posłuchaj sąsiada” –  (wystawa prac Pana Henryka Hołowczaka).
  • Działanie punktu zbiórki darów dla Ukrainy – przez 4 miesiące w siedzibie Administracji Osiedla znajdował się punkt zbiórki odzieży, żywności oraz środków czystości dla Ukraińców.
  • Współpraca z Osiedlami – jednostkami pomocniczymi Miasta Wrocławia (miejskimi radami osiedla) w ramach podpisanego porozumienia, m.in.: organizacja razem z miejską Radą Osiedla Gaj Wrocławskiego Dnia Dziecka 2023 w Parku Słonecznym oraz festynu Powitanie Lata na Gaju w czerwcu 2023 r.; współpraca przy zakładaniu łąk kwietnych przy ul. Orzechowej i ul. Krynickiej.    

Terminy wyborów:

Osiedle I Anna
9 listopada, godz. 17.00, aula w budynku Fundacji Oświatowej EKOLA we Wrocławiu przy ul. Zielińskiego 56

Osiedle II Dorota-Barbara
23 listopada, godz. 17.00, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu przy ul. Komandorskiej 118/120 , sala nr 3, budynek P

Osiedle III Huby
24 listopada, godz. 17.00, Zespół Szkolno-Przedszkolny, SP nr 17 przy ul. Wieczystej 105

Osiedle IV Gaj
16 listopada, godz. 17.00, aula w SP nr 90 im. Stanisława Tołpy przy ul. Orzechowej 62